Arbeiten von:

Bob Rutman, Marek Pisarsky, Anne Peschken, Daniel Schneerson, Christine Weber, Burchard Vossmann, Christ-Off, Meike Dölp, Martin Noll, Susann Pönisch, Lutz Leibner, Ina Bierstedt, Kerl Fieser, Markus Draese, Endre Tot, Adela Součkova, Alekos Hofstetter, Julia Sand, Torsten Prothmann, Hermann Jan Ooster, Uschi Leonhardt, Marko Krojac, Karin Pott, Klaus Beyer, Spunk Seipel, Martyna Poznanska, Joe Neave, Benoit Maubrey, Carsten Lisecki, Chris Dreier, Zoltan Labas, Betty Stürmer, Matias Bechtold, Angela Kaisers, Oliver Orthuber, Michelle Alperin, Matthias Beckmann, Eva Hradil, Mclovla , Frank-Kirk Ehm Marks, Susken Rosenthal, Salomé Chkheidze-Mohs, Eva Otano Ugarte, Peter Truschner, Sergej Voronzov, Samuel Wiesemann, Salomé, Hannah Becher, Sebastian Mayer, Iván Salamanca, Almut Müller, Ulrich Grüter, Paula Anguita, Tabea Blumenschein Suse Wiegand, Kurt Mühlenhaupt, Bernhard Johannes Blume, Helga Sophia Goetze

 

Eröffnung: Fr 18.05.2018 • 19 Uhr

 

ab 20 Uhr WUNSCHMASCHINENSound-Poetry|Visuals|Music
Oliver Orthuber, Martin Lau, Kriton Beyer & Simon Rose, Caroline Cecilia Tallone

 

Besichtigung: 19.05. – 30.06. • Do – Sa 15 – 19 Uhr
sowie zu den Öffnungszeiten der laufenden Ausstellungen u.n.V.

 

* Die Handlung ist der Bereich und die Aktion innerhalb der Zwitschermaschine, wo kleine Formate von befreundeten und geschätzten Künstlern in seltener Fügung für Unterhaltung und Unterhalt sorgen.

 

Im Gesellschaftsraum der Zwitschermaschine präsentieren wir in hoher Verdichtung auf Dauer und in regelmäßig wechselnder Zusammensetzung Arbeiten mit der Zwitschermaschine verbundener Künstler und Arbeiten aus privaten Sammlungen. Die Arbeiten stehen zum Verkauf. Der Erlös kommt den Künstlern zu Gute, unterstützt aber vor allem auch das Fortbestehen des Projekts Zwitschermaschine.

 

Wunschmaschinen

Sound-Poetry | Visuals | Music

 

Im Buch „Anti-Ödipus“ entwerfen Deleuze und Guattari das Konzept der Wunschmaschine, eines Unbewussten, dessen Funktion, anders als in der Psychoanalyse, nicht sprachlich strukturiert ist. Das Subjekt ist demnach nicht vom negativen Mangel gekennzeichnet (wie bei Lacan), sondern vom positiven Wunsch. Gegen Lacans Konzept des Unbewussten, das wie eine Rechenmaschine funktioniert, setzen Gilles Deleuze und Felix Guattari ihren Begriff der Wunschmaschine, mit dem unbewusste Vorgänge bezeichnet werden, die sich durch keinen noch so komplexen Algorithmus modellieren lassen.

Zudem wird an dem Abend ein anderer Denkansatz von Gilles Deleuze beleuchtet: Differenz und Wiederholung. Auf zwei Wände der Galerie und die darauf ausgestellten Werke wird jeweils das selbe Video projiziert, das widerum aus vielen Schichten überhäuft produziert wurde. Dadurch ergeben sich Überlagerungen, die in der Wiederholung differenzieren.

Der Künstler Oliver Orthuber setzt sich anlässlich 5 Jahre Zwitschermaschine mit der Philosophie des französischen Denkers Gilles Deleuze auseinander. Er hat 2 Wunschmaschinen im Sinne des Unbewußten der Maschine gebaut und 4 Musiker/Performer gebeten, Beiträge zu dem Thema Deleuze improvisierend darzubieten.

 

Oliver Orthuber – Visulas

Seine Arbeiten bewegen sich häufig im Spannungsfeld der experimentellen visuellen und auditiven Wahrnehmung. Er bedient sich einer dekonstruktivistischen Formensprache im Geiste des abstrakten experimentellen Filmes in seiner selbst entwickelten Arbeitsweise des „Material Shockings“. Durch Kopieren, Samplen, Remixen und die serielle, teils dem Zufall geschuldete Zusammensetzung entstehen seine Werke in einem intertextuellen Kontext. Diese Vieldeutigkeit des Werkes überlässt dem Betrachter einen großen Spielraum der Definitionen in der eigenen Phantasie. Durch die intertextuellen Spuren im Werk bietet der Künstler Anleitungen für eine eventuelle Deutung des Werkes.

 

Martin Lau – Sound-Poetry

Martin Lau (*1984) is a berlin-based soundpoet, vocal improviser and graphic artist, who is exploring language as impulse and material, its variety, boundaries & conditions.

After having studied literature & performance studies he published a volume of poetry in 2010, soon to focus on the performative & sonic side of poetry. In his energetic live-performances he digs deep in the acoustics of the mouth. His visual work is based on minimal scriptural gestures, examining the dynamics between self, sign & world.

He has released two solo voice CDs and numerous collaborative recordings in the fields of soundpoetry, free improv and noise. He performs and exhibits internationally. https://laumartin.wordpress.com/

 

Redox Reaction (Kriton Beyer | Simon Rose) – Music

“Redox Reaction” is an improvised music duo consisting of Simon Rose on baritone saxophone and kriton b. on daxophone. In spite of the obvious differences of these two instruments in construction and sound production they have a surprisingly similar timbre, similar pitch and similar range, and generally also unexpectedly similar possibilities in expression: Two equal partners, melodically intertwined in performance, squirming and dancing – at other times two rivals fighting each other with the same weapons. As a duo, “Redox Reaction” convinces with their organic, rich, room-filling sound and with their lively, inventive melodic improvisations: sometimes loud and intense – sometimes intimate and fragile, but always incredibly dense and in flow.

Simon Rose is a British baritone and alto saxophonist and author who is primarily active in the fields of Jazz and Improvised Music. He collaborates in a wide range of contexts in music and beyond with dancers, fine artists and others. He has performed in Europe, Canada and the USA, with Simon H. Fell, Mark Sanders and Steve Noble in the formation of Badland; with Paul Stapleton; Kjell Nordeson; Stefan Schultze; Willi Keller and Jan Roder; London Improvisors Orchestra; and many others. He has recorded solo albums Procession (alto saxophone) and Schmetterling (baritone saxophone) alongside numerous other releases on labels Emanem, Leo, PSI, Bruce’s Fingers, Not Two, Rayon, PFMentum, Red Toucan and others. Rose’s interest in improvisation extends to research and he has written extensively about creative processes. His recent book is: The Lived-Experience of Improvisation: In music, learning and life (2017, Intellect/Chicago).   www.simonrose.org

Kriton Beyer  is a Greek-German musician and composer, who – as a performer and improviser – mainly works with the harmonium and the daxophone. He studied musicology in Greece where he played with a variety of local music groups. In 2004 he moved to Berlin, where he got heavily involved in the improvised music scene of the city. Since then he has worked with many musicians like Axel Dörner, Tristan Honsinger, Tomomi Adachi, Kresten Osgood, Richard Scott, Floros Floridis, Matthias Bauer, Olaf Rupp, Antonis Anissegos, Nicola Hein, Els Vandeweyer, Liz Allbee and Harri Sjöström. Kriton Beyer is also a member of the electroacoustic trio “uproot”, the ensembles “id”, “Crosstalk Jitter” and the “Berlin Soundpainting Orchestra”. As an improvising musician, he has performed throughout Europe.   www.kritonbeyer.com

 

Caroline Cecilia Tallonehurdy-gurdy, violin, melodeon, amplified objects

Born in Switzerland, she lives in Berlin and works as musician and luthier. Used to live in Cremona and Milano, collaborated and played all over Europe with several italian ensembles, orchestras and singer-songwriters. With a background of classical, antique and folk music, she´s now into experimental, electroacoustic and improvised music.

She has played in many electronic impro noise festivals in Milan, Oslo and Berlin. She hat collaborate with many musicians and performers active in Berlin scene.