Anke Cott / Heinz Christian Wilp
SHADOW CACHE HITS
Synthetic Paintings

 

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Eröffnung: Fr. 10.07.2015  –  19 Uhr
Ausstellung: 11.07. – 26.07.2015 – Do – So 15-19 Uhr

 

SHADOW CACHE HITS

Heinz Wilp bedient seit fast 20 Jahren Computer, um Bilder herzustellen. Man könnte sagen, er hat den kreativen Akt aufgespalten in zwei unvereinbar scheinende Tätigkeiten: zuerst ist er Ingenieur, der digitale Programme zur Definition von Bildern erstellt. Danach ist er Flaneur im Virtuellen, der aus ihrer Vielzahl diejenigen nur noch auswählt, die sein Interesse affizieren. Anke Cott arbeitet mit dem Computer, um ihre szenischen Bilder mittels dreidimensionaler Modellierung zu collagieren. Man kann ihre Leinwände als exemplarische Stills verstehen. In animierten Videos führt sie durch die bewegte Welt ihrer Räume, die auch unsere sind. Ein Erfordernis dieser Kultur scheint zu sein, daß man selbst zum Teil jener Räume wird. Eine Form der Assimilation, eine Nachahmung oder gar eine Mimikry, um seine soziale Integration zu erlangen und um der Einsamkeit zu entgehen. Beide Positionen berühren sich in einer Vorstellung vom Menschen, die nicht mehr einem einheitlichen Bild verpflichtet ist. Wilps Arbeiten basieren auf einer fraktalen Herstellungsweise. Sie setzen sich zusammen aus fragmentarischen Bausteinen, die gegeneinander abgegrenzt und gebrochen sind. – Cotts Figuren sind durchsetzt von den (Bild)Räumen, in denen sie statt haben. – What´s the subject? Maurice Blanchot betitelte ein Kapitel in einem seiner Bücher „Die subjektkonstituierende Unterwerfung“. (Rainer Borgemeister – /1946 – 2001/)

 

Anke Cott works with the computer to collage her scenic pictures by means of three-dimensional modeling. Her canvasses may be understood as exemplary stills. In animated videos she guides us through the eventful world of her spaces, which are our spaces, too. Becoming oneself a part of those spaces appears to be a requirement of this culture. It ís a variant of assimilation, an emulation, or mimicry, even, in order to achieve oneís social integration, and to escape loneliness. Cotts characters are interspersed with the spaces in which they take place.“    (Rainer Borgemeister)

 

‚The first work that Heinz Christian Wilp showed me, when he asked to enter my class, came from several pockets of his jacket. The pieces were small. So small in fact that they were hidden by his fingers. Bits of metal, plastics, some very thin wire etc. They looked like elements of micro technology that had fallen out of a trashcan. He carefully assembled the parts on my studio floor and when he twisted two pieces of wire together it suddenly began to squeek, crackle and emit some random static. It seem to be trying to link up and communicate with other objects. In the course of our conversation I felt he had a special gift, like a precious stone in its raw state before its final shape had been determined, cut and polished. What he needed was time and space to work out his ideas. He came into my class 1987 and I gave him a part of my studio to work in. I haven’t been disappointed, I admire his restless curiosity and investigations in combining various disciplines to extend his art. Art as ‚exploration and adventure‘ remains as one of the few challenges left to satisfy the human need to face the unknown. Unfortunately, most young artist seem to follow well defined paths which they expect will lead them to commercial success. H.C. Wilp has the soul of a pioneer. He is a bright, dedicated artist with the tenacity of a survivor…‘ (Shinkichi Tajiri – in: Galerie paranorm, Art Hamburg, Katalog. Freie und Hansestadt Hamburg 1990)

 

 

Anke Cott, * 1963 bei Magdeburg

1970 – 1982 – Schulbesuch in Jena // 1986 – Übersiedlung nach Berlin-West // 1988 – Studium an der HdK Berlin, FB 1 – Malerei bei Kuno Gonschior/Freie Kunst bei Katharina Sieverding // 1994 – Meisterschülerin bei Katharina Sieverding // Anke Cott lebt und arbeitet in Berlin

 

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H.C. Wilp, * 1956 in Emsdetten (Westf.)

1984-1989 – Studium an der Hochschule der Künste Berlin: Freie Bildhauerei/Multi Media bei Prof. Shinkichi Tajiri // 1990 – Meisterschüler bei Rebecca Horn // 7.6.1997 – Assoziation Revolutionär Bildender Computer (ARBIC) // H.C. Wilp lebt und arbeitet in Berlin

 

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