Konzert

BEINS / BEYER / ELIEH
Kriton Beyer – daxophone, electronics
Tony Elieh – acoustic guitar, electric bass, electronics
Burkhard Beins – amplified cymbal, electronics

© Kriton Beyer

27.08.2023

Einlass: 19:30 Uhr
Musik: 20:00 Uhr
Eintritt: frei, Spenden willkommen

Burkhard Beins is a German composer/performer who works with percussion, selected objects and electronics.. He was born 1964 in Lower Saxony, lives in Berlin since 1995. As a composer/performer working in the fields of experimental music and sound art he is known for his definitive use of percussion in combination with selected sound objects. Furthermore, he works with live-electronics/analog synthesizers, plays bass guitar, and has conceived several sound installations.
Since the late 1980’s he is performing at internationally renowned venues and festivals throughout Europe, America, Australia and Asia as diverse as the LMC Festival (London), Int. Ferienkurse (Darmstadt), SKIF (St. Petersburg), Musiktage (Donaueschingen), Musique Action (Nancy), Choppa Festival (Singapore), Cave 12 (Geneva), HCMF (Huddersfield), The Now now (Sydney), ZKM (Karlsruhe), Cafe OTO (London), Kaleidophon (Ulrichsberg), Kid Ailack Music Hall (Tokyo), DOM (Moscow), Gaudeamus Festival (Amsterdam), Liquid Architecture (Australia), Meteo (Mulhouse), Taktlos (CH), Berghain (Berlin), Konfrontationen (Nickelsdorf), Serralves and Sonoscopia (Porto), Wien Modern (Vienna), MoMA (New York), New Music Festival (Hanoi), Irtijal (Beirut), KLEX (Kuala Lumpur), or Maerzmusik (Berlin).
Alongside his solo work he is a member of the ensembles Polwechsel, Sawt Out, Activity Center, Perlonex, Trio Sowari, Zone Null, The Sealed Knot, RadiationiX, Slurge, and Splitter Orchester and also works with composers/musicians such as Sven-Åke Johansson, Andrea Neumann, Keith Rowe, Mariá Portugal, Axel Dörner, Lotte Anker, Chris Abrahams, or Marta Zapparoli.
He has been Artist-In-Residence at Künstlerhäuser Worpswede (2009), EMS Stockholm (2014), Muong Studios, Hoa Binh/Vietnam (2015), Robert Rauschenberg Foundation, Captiva/Florida (2017), and the Agosto Foundation, Prague (2019).
Burkhard Beins leads workshops based on his graphic score system Adapt/Oppose. He is a co-editor and one of the authors of the book „Echtzeitmusik Berlin – Self-Defining a Scene“ as well as the curator of a follow-up 3CD compilation featuring the Berlin Echtzeitmusik scene. Meanwhile he has released more than 60 CDs and LPs on labels like Zarek, Erstwhile, 2:13 Music, Hat Hut, Potlatch, Absinth, Herbal, Mikroton, Confront, Bocian, or Ni Vu Ni Connu.
http://www.burkhardbeins.de

Burkhard Beins ist ein deutscher Komponist/Performer, der mit Schlagzeug, ausgewählten Objekten und Elektronik arbeitet. Er wurde 1964 in Niedersachsen geboren und lebt seit 1995 in Berlin. Als Komponist/Performer, der in den Bereichen experimentelle Musik und Klangkunst arbeitet, ist er bekannt für seinen maßgeblichen Einsatz von Perkussion in Kombination mit ausgewählten Klangobjekten. Darüber hinaus arbeitet er mit live-electronics/analogen Synthesizern, spielt Bassgitarre und hat mehrere Klanginstallationen konzipiert.
Seit den späten 1980er Jahren tritt er an international renommierten Veranstaltungsorten und Festivals in Europa, Amerika, Australien und Asien auf, darunter das LMC Festival (London), Int. Ferienkurse (Darmstadt), SKIF (St. Petersburg), Musiktage (Donaueschingen), Musique Action (Nancy), Choppa Festival (Singapur), Cave 12 (Genf), HCMF (Huddersfield), The Now (Sydney), ZKM (Karlsruhe), Cafe OTO (London), Kaleidophon (Ulrichsberg), Kid Ailack Music Hall (Tokyo), DOM (Moskau), Gaudeamus Festival (Amsterdam), Liquid Architecture (Australien), Meteo (Mulhouse), Taktlos (CH), Berghain (Berlin), Konfrontationen (Nickelsdorf), Serralves und Sonoscopia (Porto), Wien Modern (Wien), MoMA (New York), New Music Festival (Hanoi), Irtijal (Beirut), KLEX (Kuala Lumpur), oder Maerzmusik (Berlin).
Neben seiner Soloarbeit ist er Mitglied der Ensembles Polwechsel, Sawt Out, Activity Center, Perlonex, Trio Sowari, Zone Null, The Sealed Knot, RadiationiX, Slurge und Splitter Orchester und arbeitet mit Komponisten/Musikern wie Sven-Åke Johansson, Andrea Neumann, Keith Rowe, Mariá Portugal, Axel Dörner, Lotte Anker, Chris Abrahams oder Marta Zapparoli zusammen.
Er war Artist-in-Residence bei Künstlerhäuser Worpswede (2009), EMS Stockholm (2014), Muong Studios, Hoa Binh/Vietnam (2015), Robert Rauschenberg Foundation, Captiva/Florida (2017) und der Agosto Foundation, Prag (2019).
Burkhard Beins leitet Workshops, die auf seinem grafischen Partitursystem Adapt/Oppose basieren. Er ist Mitherausgeber und einer der Autoren des Buches „Echtzeitmusik Berlin – Self-Defining a Scene“ sowie Kurator einer darauf aufbauenden 3CD-Compilation über die Berliner Echtzeitmusikszene. Mittlerweile hat er mehr als 60 CDs und LPs auf Labels wie Zarek, Erstwhile, 2:13 Music, Hat Hut, Potlatch, Absinth, Herbal, Mikroton, Confront, Bocian oder Ni Vu Ni Connu veröffentlicht.
http://www.burkhardbeins.de

Tony Elieh is a Lebanese musician, composer and photographer. He is one of the pioneers of rock and experimental music in Lebanon, founding member of the first post-rock group of post-war Lebanon, Scrambled Eggs, one of Beirut’s most prolific and talented rock bands of the early 2000’s, and remained with the group from its beginnings until its demise in 2015. Elieh, has recorded many acclaimed albums, and composed music for several movies including an award winning movie soundtrack.
At the same time, Elieh has started developing his own sound, expanding his approach to electric bass performance, allowing him to shift from punk rock and pop rock to improv, jazz, and experimental music.
Nowadays a member of the improvising groups Karkhana, Calamita, and Wormholes Electric, Elieh is part of the Lebanese experimental music scene where he has collaborated with Lebanese musicians such as Sharif Sehnaoui, Mazen Kerbaj, Raed Yassin, Charbel Haber, Tarek Atoui, Jad Atoui, Fadi Tabbal, Youmna Saba, Cynthia Zaven, Rabih Mroue, and Jerusalem in My Heart a.o.
International collaborations include Tony Buck, Saadet Türköz, Roger Turner, JD Zazie, Chris Corsano, The EX, Elliott Sharp, Magda Mayas, Jean Francois Pauvros, Hassan Khan, Mike Cooper, Michael Zerang, Jean Marc Montera, Sam Shalabi, Kayyam El Lami, Julian Santorios a.o.
Elieh has performed solo and with his own projects at renowned international festivals and venues such as the Berlinale, Ruhrtriennale, Berlin Biennale, Frankfurter Buchmesse, DAAD Mikromusik Festival Berlin, Konfrontationen, Austria, Klangspuren Festival, Austria, Le Guess Who?, Cannes Film festival, Printemps de la Danse Arabe,Paris, Guggenheim Museum, New York, Roskilde Festival a.o.
His interdisciplinary projects are numerous. He has composed and performed music for cine-concerts, as a homage to classic renowned silent movies with live improvised music.
He has also composed and performed live music for different plays and dance performances, which have toured internationally.
On January 2021, Elieh received the Weltoffenes Berlin, a one-year residency supported by Akademie Der Künste.
In addition to his musical practice, Tony Elieh is a self-taught photographer becoming one of the most sought-after and innovative photographers in Lebanon.
His work has been exhibited locally at Maria Halios Gallery (2014), at Nawfal palace Tripoli (2012) and internationally at Compass festival at Ausland Berlin (2013).
His work has been published in different magazines around the globe such as Curve, Elle Deco, Architectural digest USA, Bazaar, Officiel a.o.
His main specialization is in architecture and fashion photography, but he has worked extensively on the Beirut cultural life, taking pictures of live events and concerts on one hand, and building an impressive gallery of portraits of the actors of the local scene on the other.
http://www.tonyelieh.com/

Tony Elieh ist ein libanesischer Musiker, Komponist und Fotograf. Er ist einer der Pioniere der Rock- und Experimentalmusik im Libanon, Gründungsmitglied der ersten Post-Rock-Gruppe des Nachkriegslibanon, Scrambled Eggs, einer der produktivsten und talentiertesten Rockbands Beiruts in den frühen 2000er Jahren. Er blieb der Gruppe von ihren Anfängen bis zu ihrem Ende im Jahr 2015 treu. Elieh hat viele hochgelobte Alben aufgenommen und Musik für mehrere Filme komponiert, darunter einen preisgekrönten Soundtrack.
Gleichzeitig hat Elieh begonnen, seinen eigenen Sound zu entwickeln und seine Herangehensweise an das E-Bass-Spiel zu erweitern, wodurch er von Punk- und Pop-Rock zu Improvisation, Jazz und experimenteller Musik wechseln konnte.
Heute ist Elieh Mitglied der Improvisationsgruppen Karkhana, Calamita und Wormholes Electric und Teil der libanesischen experimentellen Musikszene, wo er mit libanesischen Musikern wie Sharif Sehnaoui, Mazen Kerbaj, Raed Yassin, Charbel Haber, Tarek Atoui, Jad Atoui, Fadi Tabbal, Youmna Saba, Cynthia Zaven, Rabih Mroue und Jerusalem in My Heart u.a. zusammengearbeitet hat.
Zu den internationalen Partnern zählen Tony Buck, Saadet Türköz, Roger Turner, JD Zazie, Chris Corsano, The EX, Elliott Sharp, Magda Mayas, Jean Francois Pauvros, Hassan Khan, Mike Cooper, Michael Zerang, Jean Marc Montera, Sam Shalabi, Kayyam El Lami, Julian Santorios u.a.
Elieh ist als Solist und mit eigenen Projekten auf renommierten internationalen Festivals und Veranstaltungsorten aufgetreten, u.a. Berlinale, Ruhrtriennale, Berlin Biennale, Frankfurter Buchmesse, DAAD Mikromusik Festival Berlin, Konfrontationen, Österreich, Klangspuren Festival, Österreich, Le Guess Who?, Cannes Film Festival, Printemps de la Danse Arabe, Paris, Guggenheim Museum, New York, Roskilde Festival u.a.
Seine interdisziplinären Projekte sind zahlreich. Er hat Musik für Kinokonzerte komponiert und aufgeführt, als Hommage an klassische berühmte Stummfilme mit live improvisierter Musik.
Außerdem hat er Live-Musik für verschiedene Theaterstücke und Tanzaufführungen komponiert und aufgeführt, mit denen er international auf Tournee war.
Im Januar 2021 erhielt Elieh das Weltoffenes Berlin, eine einjährige Residenz, die von der Akademie der Künste unterstützt wird.
Zusätzlich zu seiner musikalischen Praxis ist Tony Elieh ein autodidaktischer Fotograf, der zu einem der gefragtesten und innovativsten Fotografen im Libanon geworden ist.
Seine Arbeiten wurden in der Maria Halios Gallery (2014), im Nawfal Palast Tripoli (2012) und international beim Compass Festival im Ausland Berlin (2013) ausgestellt.
Seine Arbeiten wurden in verschiedenen Magazinen rund um den Globus veröffentlicht, darunter Curve, Elle Deco, Architectural digest USA, Bazaar, Officiel u.a.
Sein Hauptaugenmerk liegt auf der Architektur- und Modefotografie, aber er hat sich auch intensiv mit dem kulturellen Leben in Beirut beschäftigt, indem er einerseits Live-Events und Konzerte fotografiert und andererseits eine beeindruckende Galerie mit Porträts von Akteuren der lokalen Szene geschaffen hat.
http://www.tonyelieh.com

Kriton Beyer is a Greek-German musician and composer, who – as a performer and improviser – mainly works with the harmonium and the daxophone. He studied musicology in Greece where he collaborated with a variety of local music groups as well as musicians like Sakis Papadimitriou and Floros Floridis. In 2004 he moved to Berlin, where he got heavily involved in the improvised music scene of the city. Since then he has worked with many musicians like Phil Minton, Audrey Chen, Steve Noble, Fred Lonberg-Holm, Axel Dörner, Liz Kosack, Kresten Osgood, Tristan Honsinger, Tomomi Adachi, Richard Scott, Willi Kellers, Matthias Bauer, Antonis Anissegos, Olaf Rupp, Alexei Borisov, Els Vandeweyer, Harri Sjöström, Nicola Hein and Liz Allbee, dancers like Yuko Kaseki and visual artists like Akiko Nakayama. Kriton Beyer founded the “FRAGMENTATION ORCHESTRA“, is a member of the electroacoustic trio “uproot” and the ensembles “Redox Reaction” and FDBK EXPT.
In his work with the harmonium, Kriton Beyer uses both the natural sound of his instrument and “traditional” playing techniques as well as preparations, objects and extended techniques, while his daxophone play is characterized by a very personal musical and sonic aesthetic, and an unconventional technique, sometimes also supported by the subtle use of electronics. As an improvising musician, he has performed throughout Europe. His compositions are usually characterized by conceptualism.
Kriton Beyer has also conceived and commissioned the music software CinePrompt®, which was specially developed for the use for live musical performance and live recording to films.
Kriton Beyer also curates and manages the concert series and record label “THE PROCRUSTEAN BED”, dedicated to Experimental & Improvised Music.
www.kritonbeyer.com

Kriton Beyer ist ein griechisch-deutscher Musiker und Komponist, der als Performer und Improvisator hauptsächlich mit dem Harmonium und dem Daxophon arbeitet. Er studierte Musikwissenschaft in Griechenland, wo er mit verschiedenen lokalen Musikgruppen sowie mit Musikern wie Sakis Papadimitriou und Floros Floridis zusammenarbeitete. Im Jahr 2004 zog er nach Berlin, wo er sich intensiv in der improvisierten Musikszene der Stadt engagierte. Seitdem hat er mit vielen Musikern wie Phil Minton, Audrey Chen, Steve Noble, Fred Lonberg-Holm, Axel Dörner, Liz Kosack, Kresten Osgood, Tristan Honsinger, Tomomi Adachi, Richard Scott, Willi Kellers, Matthias Bauer, Antonis Anissegos, Olaf Rupp, Alexei Borisov, Els Vandeweyer, Harri Sjöström, Nicola Hein und Liz Allbee, Tänzern wie Yuko Kaseki und bildenden Künstlern wie Akiko Nakayama gearbeitet. Kriton Beyer gründete das „FRAGMENTATION ORCHESTRA“, ist Mitglied des elektroakustischen Trios „uproot“ und der Ensembles „Redox Reaction“ und FDBK EXPT.
In seiner Arbeit mit dem Harmonium nutzt Kriton Beyer sowohl den natürlichen Klang seines Instruments und „traditionelle“ Spieltechniken als auch Präparate, Objekte und erweiterte Techniken, während sein Daxophonspiel von einer sehr persönlichen musikalischen und klanglichen Ästhetik und einer unkonventionellen Technik geprägt ist, manchmal auch unterstützt durch den subtilen Einsatz von Elektronik. Als improvisierender Musiker ist er in ganz Europa aufgetreten. Seine Kompositionen sind meist konzeptuell geprägt.
Kriton Beyer hat auch die Musiksoftware CinePrompt® konzipiert und in Auftrag gegeben, die speziell für den Einsatz bei musikalischen Live-Performances und Live-Aufnahmen zu Filmen entwickelt wurde. Kriton Beyer kuratiert und leitet außerdem die Konzertreihe und das Plattenlabel „THE PROCRUSTEAN BED“, das sich der experimentellen und improvisierten Musik widmet.
www.kritonbeyer.com